Alles over de gamification op de handelsmarkt

Ervaren investeerders zullen zeker iedereen die er aandacht aan wil besteden vertellen dat het grootste deel van hun taak bestaat uit het evalueren en accepteren van risico’s. Investeerders zijn allang niet meer de stereotype stropdas-dragende makelaars die zich over grafieken en patronen buigen. Er is een gloednieuwe generatie beleggers, die een veel minder serieuze aanpak hanteert en zich focust op gamificatie. Hoe zit dit precies?

Wat is gamification in Crypto?
De gamification is de toepassing van game-ontwerpelementen in niet-gaming contexten. Gamification gebruikt deze elementen vaak om de aspecten van betrokkenheid (en dus het behalen van doelstellingen) van gebruikers te verbeteren en resultaten als een bewezen tool die in staat is om de efficiëntie van een interactief proces te vergroten.

Millennials gaan anders om met beleggen

Deze meer jeugdige generatie (Gen-Z of meer jeugdige Millennials) van investeerders maakt gebruik van gemakkelijk te navigeren toepassingen. Oftewel: gaan met die banaan, zonder aandacht te besteden aan patronen en studie. Hoewel natuurlijk niet al deze investeerders de markt als een plek om te gokken behandelen, doen velen van hen dat wel. Ze hebben de neiging meer risico’s te nemen, gebruik te maken van sociale media om investeringen te doen en gebruiken goktheorieën bij beleggen. Oftewel: gamificatie.

De voor- en nadelen van het gebruik van goktheorieën bij beleggen

De vraag moet worden gesteld of het gebruik van goktheorieën bij beleggen wel verstandig is. Het antwoord daarop is ingewikkeld. Hoewel het omgaan met de markten als een verslavende activiteit die plezier brengt natuurlijk een verhoogd gevaar-element met zich mee kan brengen, kan het ook meer jeugdige beleggers in een gewoonlijk oudere sector betrekken.

Tijdelijk beleggen

We hebben een recent voorbeeld van risico zoals ervaren door meer jeugdige kapitalisten. Begin 2020 crashte de olieprijs in de Verenigde Staten, waardoor het United States Oil Fund in waarde dook. Toch, ondanks verschillende strenge waarschuwingen van degenen met de financiële investeringskennis, stapten veel investeerders op hun handelsapps en kochten USO toen het daalde. Hun doorzettingsvermogen nam af en binnen de week daarna verkochten velen hun posities weer, voordat de USO geleidelijk weer opveerde.

Zonder blikken of blozen verlies

Dit voorbeeld, dat door velen wordt aangehaald, onderstreept de houding en het risico van dit soort investeerders. Toch lijken we enkele onderdelen in het verhaal te missen. Deze investeerders, die duidelijk handelden vanuit gevoel, gaven blindelings uit en leden zonder blikken of blozen verlies. Dit beïnvloedde de aanbodprijs vrijwel onmiddellijk. Dit kan ofwel worden toegeschreven aan een gebrek aan vertrouwen en investeringserkenning, ofwel aan een gloednieuwe manier om te investeren.

Deze generatie richt zich op de korte termijn

Deze nieuwe manier brengt misschien een hoop negatieve effecten met zich mee, maar sluit ook aan bij de doelstellingen van de huidige, jongere generatie beleggers. In grote lijnen is deze generatie niet zoals hun vaders en moeders. Ze sparen niet voor de toekomst maar leven in het nu. Ze zijn gericht op korte termijndoelen. Tegelijkertijd duurt het daardoor soms juist langer om winsten te genereren.

Minachting is niet op zijn plaats

Dit alles in overweging genomen, rijst de vraag: moet deze gloednieuwe generatie van investeerders omgaat met de markten als een eenarmige bandiet in een casino in Reno om 2 uur ’s nachts worden benaderd met minachting voor zijn strategie? Er zijn zeker mensen die dat beweren. Ze zien deze beleggers ls amateurspelers die geen respect hebben voor de markt. Dit zou een vergissing zijn. Deze investeert zijn gewoon op zoek naar een markt om winst te maken. Ze doen het alleen op een hele andere manier dan gebruikelijk

Waarom gamificatie van beleggen geaccepteerd moet worden

Er zijn voordelen verbonden aan het omarmen van de gamificatie van beleggen, waarvan de allereerste op dit moment duidelijk is. Het motiveert namelijk beleggingsactiviteit. De markt zou eigenlijk meer aantrekkelijke methoden voor jeugdige beleggers moeten produceren. Op die manier kunnen ze leren hoe ze moeten kopen zonder allerlei technologische termen en strategieën. Informatie leveren over beleggingsinstrumenten die een lagere risicoverhouding bieden, zou een keuze kunnen zijn.

Hoezo kan beleggen geen spel zijn?

Investeerders hebben de neiging zich te houden aan het idee dat investeren van geld geen spelletje is. Het moet een functie hebben en niet perse leuk zijn. Dit echter niet hoe deze gloednieuwe generatie van kapitalisten het zien. Het is en kan een spel zijn, geld is niet echt, en er is plezier aan te beleven. Waarom zou je dat niet accepteren? Waarom zouden we ons niet bezighouden met een dergelijke gemoedstoestand om toepassingen en processen te creëren die zijn afgestemd op dat gedrag? Vanwege de dreiging, normaal gesproken.

Makkelijk geld verdienen is een misvatting

Risico blijft nog steeds het grootste struikelblok van gamification van de aandelenmarkt. Hoe kunnen we de jeugdige investeerders die het proces hebben gamification, leren dat risico echt is? Ze lijken tevreden met het nemen van verliezen, maar dat is op lange termijn niet vol te houden. Beleggingstoepassingen moeten zo worden gemaakt dat het volgen van beslissingen wordt benadrukt, goed gedrag wordt beloond en vooroordelen en het ongeduld dat tot onstuimige verliezen leidt, worden weggenomen.

Mentaliteitsverandering is belangrijk

Het begrijpen van het spel en vervolgens aanpassen van bedrijfsmodellen en beleggingstoepassingen aan dit type belegger is de logische volgende stap. Dit vereist een mentaliteitsverandering op de hoogste niveaus van geïnstitutionaliseerd beleggen. Er is hier veel potentieel voor het creëren van beleggingsomgevingen die geen games zijn, maar gemodelleerd zijn op een manier die de kloof overbrugt tussen het gamification van beleggen en beleggen zelf. Er is een enorme groep potentiële beleggers die bereid is om te leren, we moeten alleen nog de middelen ontwikkelen.

Plaats een reactie